Het ABC

Dolfijnen (A)

Je gaat een heleboel leuke en spannende dingen leren bij de dolfijnen. Je leert bijvoorbeeld om als een echte dolfijn te water te gaan. En je gaat als een echte dolfijn over en onder een lijn door en door het gat. Ook leer je te draaien van je rug naar je buik en weer terug. Je leert te watertrappen, dit is handig als je aan het overgooien bent met een ballon bijvoorbeeld. Ook ga je oefenen om met kleding aan te zwemmen. Zodat, als je een keer in het water valt met kleding aan, je dan weet wat je moet doen. Verder ga je heel erg hard aan je conditie werken. Je zwemt nu in het diepe bad en je gaat hele banen zwemmen. Dat is pas echt dolfijnenwerk.

De onderdelen die hieronder staan moet je kunnen om door te gaan naar de krokodillen:

A1 proef Survival

Vanaf enige hoogte te water gaan met een voetsprong voorwaarts, na het bovenkomen aansluitend

15 seconden watertrappen, gevolgd door

12,5 meter zwemmen, proef afronden met

zelfstandig uit het water op de kant klimmen

 

A2 proef Onder water oriëntatie

Van de kant te water gaan met een sprong (duiken heeft de voorkeur), gevolgd door (zonder boven te komen)

onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 3 meter van de (start-)kant bevindt

 

A3 proef Conditiezwemmen

25 meter schoolslag, gevolgd door

25 meter enkelvoudige rugslag, gevolgd door

25 meter schoolslag onderbroken door 1 keer voetwaarts richting de bodem zakken, gevolgd door

25 meter enkelvoudige rugslag

 

A4 proef Borst- en rugcrawl

5 meter borstcrawl

5 meter rugcrawl

 

A5 proef Je vertrouwd voelen in het water

Enkele slagen zwemmen op de buik, aansluitend

5 seconden drijven op de buik, aansluitend enkele slagen zwemmen, gevolgd door

halve draai naar rugligging, gevolgd door

10 seconden drijven op de rug

 

A6 proef Boven water oriënteren en verplaatsen

Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, gevolgd door

60 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen, waarin 2 keer, al watertrappend, een hele draai om de lengte-as gemaakt wordt.

 

Als je aan alle eisen van de dolfijnen voldoet, kan je het A-diploma halen.

Krokodillen (B)

Je gaat een heleboel leuke en spannende dingen leren bij de krokodillen. Je gaat leren hoe je als een echte krokodil onder een vlot door kan zwemmen en je leert naar de bodem te duiken om daar voorwerpen op te rapen. Je leert een mooie borstcrawl te zwemmen en ook hoe je moet ademen bij deze zwemslag. Ook ga je als krokodil langere afstanden zwemmen. Je leert om zo stil te liggen als een krokodil en hoe je moet watertrappelen met je handen op je hoofd.

De onderdelen die hieronder staan moet je kunnen om door te gaan naar de orka's:

B1 proef Survival

Achterwaarts te water gaan, aansluitend

15 seconden watertrappen, gevolgd door

50 meter zwemmen, onderbroken door 1 keer onder een drijvend voorwerp door zwemmen, proef afronden met

zelfstandig uit het water op de kant klimmen

 

B2 proef Onder water oriëntatie

Van de kant duiken, gevolgd door (zonder boven te komen)

onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 6 meter van de (start-)kant bevindt

 

B3 proef Conditiezwemmen

25 meter schoolslag, gevolgd door

25 meter enkelvoudige rugslag, gevolgd door

25 meter schoolslag, gevolgd door

25 meter enkelvoudige rugslag, gevolgd door

25 meter schoolslag, gevolgd door

25 meter enkelvoudige rugslag, onderbroken door 2 keer een halve draai om de lengte-as (van rug  naar buik en van buik naar rug) 

 

B4 proef Borst- en rugcrawl

10 meter borstcrawl

10 meter rugcrawl

 

B5 proef Je vertrouwd voelen in het water

In het water springen met een sprong naar keuze, aansluitend

15 seconden drijven op de rug, gevolgd door

5 meter hoofdwaarts voortbewegen op de rug met gebruik van armen in de richting van een

drijvend voorwerp, gevolgd door

20 seconden met gebruik van een drijvend voorwerp blijven drijven

 

B6 proef Boven water oriënteren en verplaatsen

Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, aansluitend

60 seconden watertrappen met verplaatsen in meerdere richtingen, met gebruik van armen en

benen, proef afronden met

1 keer voetwaarts richting de bodem zakken

Orka's (C)

Je gaat een heleboel leuke en spannende dingen leren bij de orka's. Je leert koprollen maken en onder en over het vlot heen te klimmen, met kleding aan. Je leert naar de bodem te duiken en door het gat te zwemmen als een echte orka. Je leert wat je moet doen als je bijvoorbeeld van een boot valt in koud water. En je leert wat je moet doen als je benen geblesseerd zijn. Ook leer je de echte startsprong aan zodat je nog sneller door het water kunt gaan en nog eerder aan de overkant kunt zijn. Je gaat net zo snel zwemmen als een orka.

De onderdelen die hieronder staan moet je kunnen om door te gaan naar zwemvaardigheid 1.

C1 proef Survival

Te water gaan met een rol voorover, aansluitend

15 seconden watertrappen, gevolgd door

30 seconden verticaal blijven drijven met gebruik van een drijvend voorwerp, gevolgd door

5 meter voortbewegen op de rug met gebruik van armen

Te water gaan met een sprong waarbij het hoofd boven water blijft, aansluitend

100 meter zwemmen, onderbroken door 1 keer onder een drijvend voorwerp door zwemmen en 1 keer over een drijvend voorwerp heen klimmen, proef afronden met

zelfstandig uit het water op de kant klimmen

Te water gaan met een sprong naar keuze, enkele slagen zwemmen, aansluitend

1 meter voor een verticaal in het water hangend zeil onder water gaan en onder water zwemmen door het gat in het zeil

 

C2 proef Onder water oriëntatie

Van de kant duiken, gevolgd door (zonder boven te komen)

onder water zwemmen door een gat in een verticaal in het water hangend zeil dat zich op 6 meter

van de (start-)kant bevindt, proef afronden met

naar de oppervlakte zwemmen, oriënteren en bovenkomen in een soort wak

 

C3 proef Conditiezwemmen

75 meter schoolslag, onderbroken door 1 keer hoofdwaarts richting bodem gaan, gevolgd door

75 meter enkelvoudige rugslag

 

C4 proef Borst- en rugcrawl

15 meter borstcrawl

15 meter rugcrawl

 

C5 proef Boven water oriënteren en verplaatsen

Van de kant te water gaan met een sprong naar keuze, aansluitend

30 seconden watertrappen met gebruik van armen en benen met verplaatsen in meerdere

richtingen, gevolgd door

15 seconden drijven op de rug, proef afronden met

30 seconden watertrappen met de benen

Als je aan deze eisen voldoet, kan je op voor het C-diploma.